Wat is het belang van goede akoestiek in een callcenter?
Iedereen binnen een callcenter of een ander kantoor waar veel wordt gebeld en gepraat kent het wel. U bent in een grote ruimte waar verschillende geluiden allemaal lijken te echoën of u kunt degene aan de telefoon amper verstaan door alle andere stemmen die door de ruimte galmen. De reden daarvan is dat de akoestiek in de ruimte niet in orde is. Slechte akoestiek zorgt voor irritatie en vermindert zelfs de concentratie. Wist u dat uit onderzoek is gebleken dat mensen die in ruimtes werken met een slechte akoestiek meer stress ervaren? Dat is natuurlijk het laatste wat u wilt voor uw medewerkers.
Ons streven is om te zorgen voor een fijne en vooral rustige werkomgeving voor uw bedrijf. Naast dat het prettig is voor uw werknemers, hebben uw klanten er ook baat bij. Stelt u zich eens voor dat u of uw medewerkers een klant aan de telefoon heeft en de klant op de achtergrond allemaal geluiden hoort. Of dat er een potentiële klant bij u op kantoor is en er veel ruis te horen is op uw kantoor. Dat gaat ten koste van een goede samenwerking. Daarom is het dus erg belangrijk om uw akoestiek te verbeteren op kantoor.
Wat houdt akoestiek in?
Maar wat houdt akoestiek eigenlijk in in deze context? Akoestiek is de wetenschap van de verspreiding van geluid in een omgeving. Het bestudeert in feite hoe het geluid in een ruimte zich gedraagt. Wanneer geluid in aanraking komt met een oppervlakte kan het geabsorbeerd of weerkaatst worden door de oppervlakte. Wanneer het weerkaatst ontstaat er een zogeheten galm. Gelukkig is het mogelijk om het gedrag van het geluid te veranderen met gebruik van het juiste materiaal, zoals akoestisch spuitwerk volgens ons sprayplan.