Effecten van geluid op werkprestaties

De invloed van geluid en akoestiek op productiviteit en concentratie in kantooromgevingen

Wat zijn de effecten van geluid op werkprestaties, zoals de productiviteit en concentratie? En wat voor rol speelt de akoestiek hierin? Helaas zien we het maar al te vaak: een kantooromgeving met matige akoestiek, waardoor werknemers zich slecht kunnen concentreren en nauwelijks aan hun werk toekomen. In dit artikel leggen we daarom uit wat de invloed van akoestiek en concentratie in kantooromgevingen precies is, wat de optimale geluidsniveaus op kantoor zijn én lichten we een aantal akoestische oplossingen voor kantoren toe.

Kort uitgelegd: wat is akoestiek ook alweer?

Akoestiek is de wijze waarop geluid zich gedraagt en zich verspreidt door een ruimte. Denk hierbij aan nagalm, weerkaatsing of juist de absorptie van geluid. Wanneer we spreken over slechte akoestiek, dan hebben we het vaak over een ruimte waarin geluid te lang blijft hangen (nagalm) of waarin geluid te fel wordt weerkaatst. Met goede akoestiek daarentegen, bedoel we dat geluid op een natuurlijke en aangename manier wordt geabsorbeerd en verspreid. In principe zijn er geen ‘meters’ of maatstaven voor slechte of goede akoestiek: vaak hoort en ervaart u zelf of de akoestiek aangenaam is of niet.

Effecten van geluid op werkprestaties: slechte concentratie en lage productiviteit

De negatieve effecten van akoestiek, bijvoorbeeld op gebied van werkprestaties, moeten niet worden onderschat. Geluidshinder is namelijk een van de grootste bronnen van afleiding in kantoren, zo blijkt uit onderzoek. Zo laat één onderzoek zien dat werknemers in lawaaierige omgevingen tot wel 66% minder productief zijn! Met name in open kantoorruimtes kan lawaai voor meer stress en lagere productiviteit zorgen, zo wijst een ander onderzoek uit. In deze onderzoeken gaat het overigens niet alleen om het absolute volume van het geluid, maar juist hoe dit geluid zich door de ruimte verspreidt. Kortom, we kunnen concluderen dat geluid een negatieve invloed heeft op zowel de concentratie als productiviteit en dat slechte akoestiek dergelijke problemen alleen maar erger maakt. Gelukkig is er ook goed nieuws: door de akoestiek te verbeteren, kunt u dergelijke problemen wel degelijk verhelpen.

Wat is dan wel het optimale geluidsniveau op kantoor?

Het geluidsniveau is niet één op één verbonden aan de akoestiek. Een kantoor of andere werkomgeving kan een relatief laag geluidsniveau hebben, maar door een slechte akoestiek alsnog nadelig zijn voor de concentratie en productiviteit. Andersom werkt dit net zo: sommige werkruimtes hebben een wat hoger geluidsniveau, maar vanwege de aangename akoestiek ondervinden werknemers hier minder hinder van. Dat gezegd hebbende, voor de meeste kantooromgeving wordt een geluidsniveau van 45 tot 55 decibel als ideaal beschouwd. Dit ‘optimale geluidsniveau op kantoor’ is vergelijkbaar met het geluid van een zacht gesprek of achtergrondmuziek. Desondanks is het creëren van een stabiele akoestische omgeving, waarin geluiden gedempt en gereguleerd worden, essentieel om ervoor te zorgen dat dit geluid als aangenaam wordt ervaren en dus niet afbreuk doet aan de productiviteit.

Onze tips: zo verbetert u de akoestiek voor betere productiviteit en concentratie

Op zoek naar akoestische oplossingen voor op kantoor? Een aantal tips van onze experts:

Tip #1: Slimme akoestische oplossingen voor kantoren

In één keer de akoestiek van uw kantoor of andere werkruimte verbeteren? Dan is akoestisch spuitwerk van AcoustiQ een van de meest effectieve oplossingen. Dit spuitwerk bestaat uit recyclebare, biobased cellulosevezels die al het geluid effectief absorberen en zo zorgen voor een aangename akoestiek. Daarnaast heeft dit materiaal ook een geluidsisolerende werking, waardoor geluiden van buitenaf ook minder doordreunen.

Tip #2: Laaghangend fruit

Niet alle oplossingen voor akoestiek vereisen grote investeringen. Er zijn ook eenvoudige maatregelen die direct effect kunnen hebben. Plaats bijvoorbeeld zachte materialen zoals tapijten, gordijnen of gestoffeerde meubels in de ruimte. Deze materialen absorberen geluid en verminderen nagalm.

Tip #3: Een goede indeling maakt een groot verschil

Een goede indeling van de kantoorruimte kan helpen om geluidsoverlast te minimaliseren. Zorg ervoor dat werkplekken waar geconcentreerd gewerkt moet worden, ver van drukke gedeeltes zoals koffiecorners of vergaderruimtes worden geplaatst. Gebruik daarnaast open werkruimtes verstandig door ze te combineren met stille zones waar medewerkers zich kunnen terugtrekken voor taken die concentratie vereisen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie